perth2018-timvanbreemen.reismee.nl

Eerste weken + Roadtrip Western Australia

Na een reis van ruim 22 uur werd ik van het vliegveld in Perth gehaald door Sharlene, mijn Australische achter- achter- achter- nicht (of zoiets). De komende maanden zal ik bij haar en haar gezin thuis wonen. Na kennis gemaakt te hebben met iedereen nam Dave (Sharlene’s man) me naar het casino om de WK voetbal halve finale tussen Kroatië en Engeland te kijken. Deze werd uitgezonden op 4 grote schermen in een overvolle sportbar! Was een erg gave ervaring. En toen we ’s nachts rond 4uur thuis kwamen was ik toch wel klaar om het klokje rond te slapen, de wekker ging alleen 3 uur later al!

Vandaag hebben Dave en ik hebben een grote ronde gemaakt van zon 50 km waarbij we veel hoogtepunten van Perth hebben gezien : Bell tower, Elizabeth Quay, University of Western Australia, Cottlesloe beach en Kingspark. Als er al geen blaren op mijn billen gevormd waren, dan is dat nu in ieder geval wel zo!

De eerste paar weken heb ik wat tijd doorgebracht met Perth ontdekken en zoeken voor een autootje. Na een paar dagen had ik een kleine tweedehands gevonden met een all wheel drive aandrijflijn: een rode Holden Cruze uit 2003 met sportieve zwarte lichtmetalen velgen. Dit rode beest heeft me nu al gigantisch veel plezier gebracht! Ik ben namelijk 2,5 week op roadtrip door West-Australië geweest! Ik ben langs de kust naar het Ningaloo reef in Exmouth gereden en heb op verschillende plaatsen overnacht om wat van het land te zien en gave dingen te doen! Na Exmouth ben ik naar het Karijini national park gereden in het hartje van de outback en via het binnenland teruggekeerd naar Perth. Hieronder mijn reisverslag:

Kalbarri:

25-07

Vanmorgen half 7 vertrokken richting Kalbarri om hier mijn eerste dagen van mijn roadtrip door te brengen, ik heb met het rode beest voor het eerst buiten Perth gereden om kennis te maken met de echte outback, afgelegen tankstationnetjes en roadtrains. Smiddags heb ik het pink lake bezocht en de Eagles gorge. Vlak voor Kalbarri. Hierna ingecheckt bij het backpackers hostel en wat nieuwe vrienden gemaakt. Toen ik er aan kwam stelde Bon, skater uit Fremantle en Alex uit Perth zich voor. Verder waren Alex’s vriendin er twee meisjes uit Frankrijk aanwezig. Ik ben samen met Alex wat drank wezen halen wat achteraf niet heel slim was. Waar ik later achter kwam is dat Alex en zijn vriendin 'wonen' in het backpackers hostel en Dat Alex een slechte dronk heeft en vaak ruzie maakt met andere backpackers. Enfin Alex ging vreemd met een meisje terwijl z'n vriendin erbij was, vriendin werd gek, Bon probeerde de ruzie te stoppen en werd geslagen door Alex waarna Alex werd afgevoerd door de politie. De andere backpackers en ik vonden het een apart maar vermakelijk schouwspel en zijn op tijd naar bed gegaan

26-08

Vandaag de hele dag met de Italianen Matteo en Gabriel opgetrokken. Eerst zijn we naar de cliffen geweest waar we walvissen en dolfijnen gespot hebben. En hierna hebben we een wandeling door Kalbarri’s national park gemaakt. Met natures window natuurlijk! Met het terugrijden bij zonsondergang bijna een paar kangaroes aangereden maar gelukkig niet helemaal. S'avonds pizza gegeten en de karaoke bar bezocht.

Denham

27-08

Afscheid genomen van de Italianen en vertrokken richting Denham. Langs de weg was een plaats waar je Stromatelites kon bezoeken, dit zijn structuren van micro-organismen die in de loop van tijd rotsformaties vormen. Deze cyanobacterien zijn de eerste organismen die zuurstof produceerden in de atmosfeer waarop. Het leven op aarde gebaseerd is. Als je het zo bekijkt is het best interessant, maar eigenlijk zijn het gewoon rotsen in ondiep water. Toen ik daar aan kwam werd ik aangesproken door een Koreaan. Hij was met een collega een documentaire aan het maken over west Australië. Deze documentaire zou binnen een paar maanden uitgezonden worden Op KBS? Korean Broadcast System??? Ik ben door hen geïnterviewd en ben benieuwd wat ze er van maken. Hij heeft m'n email adres en zou een link van de uitzending sturen, dus ik ben benieuwd!! Toen ik net interview aan het geven was kwamen er twee andere touristen aan: Matteo en Gabriel! Zij waren ook van plan naar Denham te gaan. Vanaf de Stromatelites hebben we nog Shell beach en Eagle Bluff bezocht. Hierna naar Denham gereden voor wat eten en een overnachting. Italianen zijn gaan kamperen en ik heb geprobeerd een backpackers hostel te vinden. Helaas zonder resultaat, de receptie was gesloten en het was al donker. Toen ik ging vragen of er nog personeel was kwam ik toevallig een Nederlands gezin tegen. Ik mocht met de mans telefoon bellen naar de receptie, maar het bleek dat een overnachting meer dan 100 dollar was. Toen ik zei dat dat buiten m'n budget was en dat ik naar Monkey Mia wilde rijden om het backpackers hostel op te zoeken gaven ze mij hun tent mee, om hier in Denham te kamperen. ‘S nachts rijden is namelijk gevaarlijk omdat kangaroes blijkbaar op autolichten af komen. Er liggen overal gigantisch veel dode kangaroes op de weg, dus dat was voor de gulle Nederlanders de reden om mij te helpen!

28-07

Vol goede moed de tent afgebouwd en teruggebracht naar de Nederlandse familie en hier een zakje snoep bij gedaan voor de kinderen. Hierna naar Monkey Mia vertrokken. Smorgens heb ik de dolfijnen mogen voeren als een van de weinigen, leuk om de wilde dolfijnen zo dichtbij te zien komen. Hierna lekker geluncht en besloten dat ik hier een nachtje ga blijven. Overal heel vriendelijk (backpackers) personeel. strak blauwe lucht, veel pelikanen en dolfijnen, kortom:topdag. Smiddags gesnorkeld (te koud) en paddleboard gehuurd (kleine rog met blauwe stippen gezien) Ik heb voor morgen een duik met haaien gereserveerd. Hiervoor was geen PADI certificaat nodig! Ben erg benieuwd en ook wel een beetje zenuwachtig haha

Coral Bay

29-07

Vandaag was awesome!! Vanmorgen om 6:40 gezet om vanuit monkey Mia terug te reizen naar denham voor de shark dive experience. Toen ik aan kwam was er nog niemand, dus had ik mooi de tijd om even na te denken waar ik aan begonnen was en om al mijn levenskeuzes nog eens te overwegen... Ik werd ontvangen door een meisje van een jaar of 30 die oorspronkelijk marine bioloog was.. wat lijkt dit me een vet beroep!! Na kort al m'n gegevens ingevoerd te hebben kreeg ik wat informatie en basis skills en een kort testje. Toen dit allemaal achter de rug was kreeg ik een wetsuit en kon ik me klaar gaan maken voor de duik in de shark tank. Hierin bevinden zich 4 citroenhaaien, een sandbankshark en een tijger haai, een paar cods, trevalli en wat Kingfish. Deze haaien zijn allemaal gevangen hier in Sharkbay. Eenmaal in de tank eerst wat oefeningetjes gedaan zoals masker en mondstuk water vrij maken, mondstuk zoeken, dalen. Hierna begonnen aan de duik. Alles ging heel goed, in een keer zelfs. Tijdens de duik alle typen haaien gezien, echt heel vet! De cods waren erg nieuwsgierig en gingen recht voor m'n masker zitten waardoor ik ze soms weg moest duwen. Toch ook erg grote vissen. Naderhand heb ik een certificaatje gehaald met m'n duik logboek. Dit zou me moeten helpen met een open water diploma halen. Mooi meegenomen!

Hierna ben ik naar Canarvon vertrokken voor een overnachting. Onderweg een grote varaan en een grote zwarte adelaar of valk tegen gekomen. Eenmaal aangekomen in Canarvon bleek dat alle backpackers hostels gesloten waren (zondag).. Bij een hotel gebeld en besloten naar Coral Bay te rijden. Het was toen 4 uur en een reis naar Coral Bay zou 2,5 uur duren. Dan zou het zeker donker zijn wat het gevaarlijk maakt om te rijden met kangaroes.. toch besloten om het te halen voor het donker dus flink gas gegeven. Bij zonsondergang in Coral Bay gearriveerd. Bij de check in: de eerste gasten die ik tegen kwam waren... M'n Italiaanse amigos! Samen wat gegeten en dronken en toen op tijd m'n bedje opgezocht

30-07

Weer een super vette dag! Vanmorgen op tijd op gestaan om met Gabriel en Matteo te gaan snorkelen. Het water was in het begin wat fris, maar kraakhelder. De eerste honderd meter was ondiep, maar hierna ging de doorzichtige zandkleur over naar een helder turquoise kleur. Eenmaal m'n snorkel spullen aan gedaan bleek dat deze kleurovergang de rand naar een hele andere wereld betekende. Het water werd van 1 meter, direct 3 meter diep en gelijk zwom je een kleurijke korraal wereld tegemoet. Met een hoop kleurrijke vissen natuurlijk. Het voelt echt fantastisch om boven deze kleurrijke wereld te zweven. Dit was waarschijnlijk tot een meter of 500 van de kust

Later die ochtend hebben m'n amigos en ik een kano gehuurd om het buitenste rif te bezichtigen. Dit was best een flinke kano tocht. Eenmaal bij het outter reef hebben we de kajak vastgemaakt aan een boei en zijn we gaan snorkelen, hier hebben we wat grotere vissen gezien, soms scholen van vissen tot wel een meter groot. Ook hebben we hier 2 of 3 zeeschildpadden gezien! Het snorkelen met deze vissen in dit koraal voelt net als een WNF spotje. Smiddags hebben we nog pasta gegeten (verassend ;) ) en afscheid genomen. Terug in het hostel kennis gemaakt met een Engelsman die alleen reist van Coralbay naar Cairns en s'avonds naar de bar gegaan om wat te buurten, darten en biljarten.

31-07

Overdag lekker op het strand gelegen en gesnorkeld. S ochtends besloten om te investeren in een goedkope gopro achtige onderwatercamera, zodat ik alle onderwater avonturen met iedereen kan delen. Alvast wat footage geschoten tijdens een snorkel tochtje. Savonds met Matteus (Engels/Braziliaans) Jack en Jake naar de bar gegaan voor chase the ace. Was erg gezellig, ook een hoop nieuwe mensen leren kennen, wat Amerikanen, Aussies, en Fransen. Wat drankspelletjes gedaan en vervolgens met wat mensen naar het strand gegaan om wat verder te kletsen/skinnydippen.

01-08

Vanmorgen bij het ontbijt stelden Jack en Jake voor om te gaan Bush bashen. Ze hebben een grote Toyota Landcruiser met 700 pk die gemaakt is voor de 4wd tracks in de omgeving. Mattheus en ik gingen graag mee. Met veel geweld door de duinen crossen en af en toen naar buiten voor een strandwandeling, snorkel tocht of krabben spotten. Met het snorkelen een gigantische schildpad gezien, met een schild van een goede vierkante meter, verder ook een inktvisje en andere gekleurde vissen. Hierna nog wat rond gecrosst en daarna met z'n alle naar de veiling, blijkbaar de grootste avond van het jaar in Coralbay

Exmouth

02-08

Nog wat foto's gemaakt van de baai en hierna vertrokken richting Exmouth, hier kwam ik de Italianen weer tegen. Verder kennis gemaakt met hele knappe Franse meisjes die in het zelfde gebouw slapen en backpacken richting Perth. Hierna naar de Amerikaanse bar gegaan om te eten met de Italianen. Blijkbaar was het 65plus party waar oude mensen los gingen op de dansvloer op country muziek. Verschrikkelijk!!

03-08

Vandaag bij Turquoise Bay geweest. Op het strand kwam ik de Fransen weer tegen, topless. Ze vroegen uit zichzelf of ik bij hen wilde komen zitten, dus mijn dag was dus nu al geslaagd! Verder ook een wilde dingo en een schildpad gezien en vastgelegd op camera! Hierna met m'n nieuwe Nieuw-Zeelandse roomie wat wezen eten en drinken. Morgen Whaleshark dag! Ik ga op een toer waarbij we misschien de mogelijkheid krijgen om met walvishaaien te zwemmen! Zin in!!

04-08

Vanmorgen om 7:15 opgehaald door het toer busje met een enthousiaste reisleidster en chauffeuse (als dat een woord is). Hier heb ik de eerste Nederlanders sinds een hele lange tijd ontmoet. Paul en Marjolein uit Geldrop. Ze hadden vorig jaar stage gelopen in Australie en Nieuw Zeeland en kwamen terug om wat van de Westkust te zien. Eenmaal aangekomen bij het haventje werden we met een klein bootje naar de grote boot gebracht en kregen we wetsuits en snorkel spullen. Nadat de (voornamelijk vrouwelijke) crew uit Australië en Spanje, met allemaal marine biologen en duik meesters zich had voorgesteld zijn we begonnen aan een eerste snorkel tocht. Hier was vooral koraal te zien. Na deze tocht wat gegeten en op zoek gegaan naar de walvishaaien. Na niet al te lang hadden de spotters in het vliegtuig (die ik s'avonds ontmoet heb in de bar) een dier gespot waarna we in het water mochten met de 6,5 meter lange haai. Wat een ervaring om naast zo'n groot beest te mogen zwemmen. Ik mag me nu tot de 0.01% rekenen van mensen die ooit met walvishaaien gezwommen hebben. We hebben 3 keer de kans gehad om met het dier in het water te zijn. Hierna nog met een manta rog gezwommen, die een flink showtje weggaf, zon 4 meter van mij vandaan en hierna weer in de diep blauwe zee verdween. Vanaf de boot nog wat humpies, dolfijnen, dugons en een grote schildpad gezien. Het was een dag om nooit meer te vergeten. S'avonds met Evan, m'n kiwi roomie wezen eten en feesten in de bar. Laidback Ozzy style. De lokale gitaar hipster speelde wat rustiger nummers en de dansvloer was vol. Was weer een perfecte dag!

05-08

Vanmorgen Phô soep als ontbijt gehad en op Evans laptop de foto's en video's van de walvishaaien en mantas gekeken. Best goed gelukt! Smiddags zijn we in de Holden AKA the red beast gestapt en zijn we de stranden gaan bezoeken. Erg veel foto's gemaakt op verlaten stranden. S'avonds allebei een fles wijn gekocht en uit wezen eten.

Karijini

06-08

Vanmorgen ontbeten met Evan en hierna afscheid genomen, nog wat souvenirs gekocht en aanstalten gemaakt voor Karijini. Was een lange dag rijden, maar de Holden (waar ik langzaam maar zeker een beetje verliefd op aan het worden ben) heeft het goed gehouden. Bij zonsondergang Karijini national park binnen gereden, wat erg onwerkelijk was, Gorges op een canvas van primaire kleuren en alle kleuren er tussen in. Na een offroad weg van 7 km waar de wagen weinig grip op had aangekomen bij een camping in het pikkedonker. Geïnformeerd bij receptie, maar er was geen plek meer vrij.. Dan eerst maar eten in het restaurant. .. Ook geen plek meer vrij.. Na even denken heeft de serveerster toch een plekje voor me vrijgemaakt. Hier een lekkere visfilet gegeten en met tegenzin aanstalte gemaakt om naar een volgende camping te rijden, 1 uur verderop in het pikkedonker. Toen kwam de serveerster met de oplossing dat ik op een noodplek( wat gewoon een campingplek is) kon overnachten. Ik heb geen tent bij, dus de achterbank van de Holden omlaag geklapt en nu in feutishouding (oprecht nog best comfortabel)) in'n geliefde Holden, met uitzicht op de Melkweg! Ik heb het maar zwaar

07-08

Ondanks dat ik snachts een paar keer wakker ben geworden in m'n comfortabele Holden (vanwege de ontiegelijke kouw) lekker geslapen. Vanmorgen lekker simpel en goedkoop ontbijt gehad. Kokend water gehaald bij de receptie en hier noedels van warm gemaakt en koffie gezet. Rustig buiten de auto gezeten en een eerste echte indruk van de camping gekregen. Het is een echte eco retreat, omdat alles afgelegen is en ze maar een keer per week producten van buitenaf geleverd krijgen wordt alles duurzaam gebruikt. De camping licht midden in de steppe met als gevolg een hoop wildlife. Cockatoos, een soort kuifduiven en andere Australische varianten van vogels zijn hier goed te horen. Na het ontbijt besloten te gaan hiken. Vandaag de Joffreys gorge en Knocks gorge gedaan. Viel me alles mee. Om eerlijk te zijn had ik niet heel veel zin om te wandelen omdat ik dit vroeger in Oostenrijk al vaker had gedaan zonder me al te goed te vermaken. Maar de Gorges waren uitdagend en erg indrukwekkend! Vooral de steile afdalingen naar beneden zonder zekering of afgezet pad gaven me veel energie. Bij de Knocks gorge nog even gezwommen in een afgelegen meertje in m'n onderbroek. Toen ik half naakt aan het opdrogen was kreeg ik Frans bezoek, een beetje ongemakkelijk maarja, ze kijken er niks af ;). Nog wat gezwommen en hierna terug gegaan naar de eco retreat. Op de weg terug nog wat gelachen om wat oudere Ozzies die zichtbaar geen vertrouwen hadden in de offroad kwaliteiten van het rode beest en verbaasd opkeken toen ik vlak achter de zat op een 4x4 track. Nu net steak gegeten en besloten dat ik morgenvroeg naar de Dales gorge rijd en vanaf daar kijk hoe ver ik kan komen richting Perth. Helaas komt het einde van m'n solo roadtrip door WA alweer in zicht.

08-08

Vanmorgen vroeg opgestaan om nog snel een kijkje te nemen in Dales gorge, en hierna helaas weer een begin maken aan de terugweg. Omdat het eerstvolgende tankstation op de weg terug (Newman) te ver weg is en ik geen zin had om zonder benzine te komen staan, heb ik het zekere voor het onzekere genomen en ben ik 30 km naar het noorden naar Munjina roadhouse gereden voor wat benzine. Onderweg de schrik van m'n leven gehad omdat ik een oversized roadtrain in wilde halen omdat de chauffeur dat aan gaf met de richtingsaanwijzer. Toen ik halverwege was (en het wilde niet echt opschieten) kwam er een auto me tegemoet. Gelukkig was ik er op tijd voorbij, maar ik heb wel een extra wasje nodig morgen .

09-08

Vanmorgen vroeg vertrokken vanuit Meekatharra. Nu toch wel echt toe aan een bed na 3 nachten in de auto doorgebracht te hebben! Onderweg helaas een ‘Twenty eight’ parkiet geraakt met m'n auto:( Verder is de reis goed verlopen. Smiddags in het koude Perth gearriveerd bij familie die blij waren me weer te zien! Wat is dit een super gave reis geweest! Ik ben heel blij en dankbaar dat ik dit heb kunnen doen!